Witamina E – właściwości i korzyści zdrowotne



Spread the love

Witamina E w rzeczywistości nie jest pojedynczym związkiem, lecz ich zbiorem. Noszą nazwę tokoferoli i należą do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Opisano liczne formy witaminy E, jednak wśród nich najbardziej znany jest alfa tokoferol. Pełnią w organizmie człowieka wiele ważnych funkcji – od momentu życia płodowego, aż po późną starość. Witaminę E określa się mianem eliksiru młodości, ma jednak większą rolę niż tylko opóźnianie procesów starzenia się tkanek. Jest silnym przeciwutleniaczem kompleksowo wspierającym organizm człowieka.

Za co odpowiada witamina E?

Witamina E bierze udział w niemal wszystkich procesach zachodzących w ustroju.

Prawidłowy poziom witaminy E w organizmie chroni przed rozwojem tzw. chorób cywilizacyjnych. Jest ona silnym antyoksydantem, chroniącym przed wolnymi rodnikami tlenowymi i stresem oksydacyjnym. Dzięki temu zmniejsza ryzyko chorób serca, depresji, otyłości czy schorzeń neurodegeneracyjnych, a także chroni wszystkie komórki organizmu przed mutacjami. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia, ponieważ poprawia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych, przeciwdziała zakrzepom i zmniejsza stężenie szkodliwego cholesterolu LDL. Dzięki temu wspiera wydolność mięśni i przepuszczalność błon komórkowych.

To witamina młodości, dlatego warto dbać o jej zawartość w codziennej diecie szczególnie w przypadku osób dojrzałych. Zmniejsza rogowacenie naskórka i sprawia, że skóra staje się gładka, jędrna oraz wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne. Przyjmowanie witaminy E opóźnia procesy starzenia i umożliwia zmniejszenie widoczności objawów, które już wystąpiły.

Prawidłowy poziom witaminy E jest ważny również w przypadku kobiet w ciąży. Zapewnia bowiem prawidłową masę urodzeniową dziecka i gwarantuje prawidłowy przebieg ciąży. Dodatkowo zapobiega przedwczesnemu pęknięciu błon płodowych i wystąpieniu stanu przedrzucawkowego. U par starających się o potomstwo wspiera owulację kobiet oraz poprawia jakość nasienia mężczyzn. Z tego względu zwie się ją witaminą płodności.

Źródła witaminy E

Witamina E występuje w największych ilościach w olejach roślinnych, np. oleju słonecznikowym czy oliwie z oliwek. Równie bogatym źródłem są zarodki nasion zbóż, kiełki pszenicy, orzechy i wszelkie produkty zbożowe. Można ją spotkać w płatkach owsianych, tłustych rybach oraz mleku i jego przetworach, jednak to głównie oleje roślinne znane są z jej wysokiej zawartości.

Choć niedobór witaminy E spotyka się raczej rzadko, w niektórych sytuacjach konieczne staje się stosowanie suplementów diety. Zwiększone zapotrzebowanie ma miejsce u kobiet przyjmujących preparaty antykoncepcyjne, u seniorów, a także przy przewlekłych schorzeniach jelit przebiegających z upośledzeniem wchłaniania. Zapotrzebowanie na witaminę E zależy od wielu czynników, na ogół u przeciętnej osoby dorosłej określa się je na poziomie 10-30 mg na dobę.

Niedobór witaminy E

Główne objawy niedoboru witaminy obejmują widoczne zmiany skórne. Cera staje się blada, naskórek rogowacieje, pojawiają się zmarszczki, cellulit i przebarwienia. Pogarsza się również kondycja skóry głowy, co powoduje wypadanie włosów i ich łamliwość. Typowe są zaburzenia neurologiczne i mięśniowe, m.in. drżenia mięśni, bolesne skurcze, zanik mięśni, częste migreny czy tiki. Niedobory witaminy E może być przyczyną niepłodności i zmian zachowania. Grupą charakterystycznych objawów są kłopoty z koncentracją i pamięcią, rozdrażnienie, depresja oraz ogólne zmęczenie. Brakuje nam energii do działania, stajemy się apatyczni. Udowodniono, że obecność witaminy E chroni organizm przed zaburzeniami psychicznymi.

Nadmiar witaminy E

Suplementy diety przyjmowanie w niewłaściwy sposób mogą doprowadzić do kumulacji witaminy E w ustroju, co jest niebezpiecznym zjawiskiem. Objawami przedawkowania są m.in. bóle głowy, zmęczenie, osłabienie mięśni czy pogorszenie widzenia. Dostarczając witaminę wraz z pożywieniem bardzo trudno jest doprowadzić do jej nadmiaru. Nadmiar witaminy E w organizmie kumuluje się w tkance tłuszczowej oraz nadnerczach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *