Jakie witaminy zawiera ogórek?



Spread the love

Ogórek to jedno z najpopularniejszych warzyw. Nie ma się temu co dziwić, bo charakteryzuje się on niezwykle przyjemnym smakiem i zapachem. Zasługuje również na wszechstronne wykorzystanie. Ponadto, znajduje się w nim szereg cennych dla naszego zdrowia witamin i składników mineralnych. Dobrze byłoby dowiedzieć się, jakie ogórek wartości odżywcze posiada. Należy także poznać liczne właściwości ogórka.

Ogórek – najważniejsze informacje

Ogórek to warzywo, które z powodzeniem można uprawiać w ogródku przydomowym. Możliwe jest również jego zakupienie w sklepie o każdej porze roku. Niektórych może zaskoczyć to, iż ogórki należą do roślin z rodziny dyniowatych. Najbardziej rozpowszechnione są dwie odmiany ogórka: ogórek melon oraz ogórek siewny. Warto mieć świadomość tego, że ogórki nadają się do

wszechstronnego wykorzystania kulinarnego. Ponadto, z powodzeniem można zastosować je w kosmetyce. Na pewno warto jeść ogórki, a także sięgać po nie, jeżeli pod naszymi oczyma pojawią się sine cienie. Istotne jest jednak regularne spożywanie ogórków, bo tylko wówczas pojawią się w pełni satysfakcjonujące nas rezultaty.

Wartości odżywcze ogórka

Zanim sięgniemy po ogórka, dobrze byłoby poznać wartości odżywcze tego wyjątkowego warzywa. Oczywiście, zielony ogórek należy do warzyw bardzo niskokalorycznych. Z tego też względu, każdy może pozwolić sobie na spożycie ogórka. W 100 gramach ogórka ze skórką znajduje się zaledwie 15 kcal. Dominują w nim głównie węglowodany, których w 100 g znajdziemy niespełna 4 g. Białko występuje w niewielkiej ilości, bo znajduje się go w ogórku niecałe 0,7 gram. Jeżeli chodzi o tłuszcz, jest go tam zaledwie 0,11 g. Na szczególną uwagę zasługują jednak liczne składniki mineralne oraz witaminy znajdujące się w ogórku. To wyjątkowe warzywo zawiera przede wszystkim witaminę C, której w 100 g znajduje się aż 3 mg. Ponadto, ogórek zielony bogaty jest w witaminę A, witaminę E, a także w witaminy z grupy B. Nie brak w nim również składników mineralnych, takich jak wapń, cynk, sód, fosfor, żelazo, czy magnez. Ponadto, warzywo to zawiera także cenny kwas foliowy. Na uwagę zasługuje także błonnik pokarmowy, którego w ogórkach jest także sporo. Ze względu na to, jak liczne ogórek witaminy posiada, warto wprowadzić go na stałe do swojej diety.

Jakie właściwości posiadają ogórki świeże, a jakie ogórki kiszone?

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że w miąższu ogórka świeżego znajdują się inne witaminy niż w ogórku kiszonym. Dobrze byłoby się z nimi zapoznać. Mało kto wie, że ogórki posiadają działanie antynowotworowe. Odpowiada za nie znajdująca się w tych warzywach substancja o nazwie kukurbitacyna. Ponadto, flawonoidy znajdujące się w tym warzywie także chronią nas przed groźnymi chorobami. Ogórki odkwaszają organizm, dlatego są polecane osobom, które spożywają dużo mięsa i innych produktów zakwaszających. Do ich prozdrowotnych właściwości warto zaliczyć także to, iż ogórek chroni komórki nerwowe. Ponadto, chroni organizm przed częstymi infekcjami. Warto dodać, że ogórki regulują także ciśnienie krwi. Pobudzają perystaltykę jelit, przeciwdziałając zaparciom oraz bólom brzucha. Jak się okazuje, dzięki zawartości błonnika, przyśpieszają także przemianę materii. Jak się okazuje, bywają pomocne w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu. Warzywo to wspomaga procesy oczyszczania organizmu z nagromadzonych w nim toksyn, co również jest korzystne. Niski indeks glikemiczny ogórka sprawia, że staje się on warzywem idealnym dla osób walczących z cukrzycą czy insulinoopornością. Dzięki ogórkom poprawie może ulec stan naszych włosów, skóry oraz oczywiście paznokci. Zmniejszają one także widoczność porów. Warto zaznaczyć, że plasterki ogórka można wykorzystać także do redukowania cieni pod oczami. Należą one także do skutecznych sposobów redukujących worki. Nakładanie na kilka minut plasterków ogórka pod oczy nie zastąpi jednak stosowania kremu. Może jednak stanowić wsparcie naturalnej pielęgnacji. Dobrze byłoby zdawać sobie również sprawę z tego, jakie właściwości zawierają ogórki kiszone. Otóż okazuje się, że słyną one z właściwości probiotycznych. Wspierają więc naszą mikroflorę jelitową. Kiszone ogórki zawierają także wiele składników pomocnych dla funkcjonowania naszego układu odpornościowego.

Do czego warto wykorzystać ogórki?

Ogórki nadają się do naprawdę wszechstronnego wykorzystania. Jeżeli naszym celem jest odchudzanie, ogórek będzie idealny. Można przygotować smakowitą sałatę z tego wyjątkowego warzywa. Jako, że należy on do grupy warzyw zasadotwórczych, warto łączyć go z innymi warzywami o tych właściwościach. Starannie skomponowana sałatka pomaga oczyścić organizm oraz wzmocnić odporność przed chorobami. Pamiętajmy o tym, że cenne właściwości posiada skórka ogórka. Najlepiej spożywać to warzywo z zieloną skórką, zwłaszcza jeżeli mamy warzywa z własnego ogródka. Ogórki idealnie nadają się również do koktajli. Niektórym może jednak przeszkadzać gorzki smak tych warzyw. Warto więc połączyć go z mlekiem roślinnym o łagodnym smaku oraz z bananem.

Czy są jakieś przeciwwskazania do spożycia ogórka?

Ogórek to bez wątpienia popularne warzywo zawierające liczne witaminy i minerały. Działa moczopędnie, reguluje ciśnienie krwi, a także opóźnia procesy starzenia . Wydawać by się mogło, że to warzywo idealne. Niemniej jednak, istnieją pewne przeciwwskazania do jego częstego spożywania. Przede wszystkim, po ogórki nie powinny sięgać osoby, którym dokucza:

  • przewlekłe i ostre zapalenie nerek
  • wrzody żołądka i dwunastnicy
  • zapalenie żołądka
  • zapalenie jelit

Mimo, że ogórek zawiera wiele prozdrowotnych właściwości, warto zastąpić go innymi warzywami, jeżeli cierpimy na wymienione wyżej dolegliwości. Można zdecydować się także na konsultację lekarską. Jeśli stany chorobowe ustąpią, warto jeść ogórki, choć nieco rzadziej niż osoby w pełni zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *